Recension: The Winter Palace av Eva Stachniak

En regnig höstdag anländer den sjuåriga flickan Varvara till Sankt Petersburg tillsammans med sina föräldrar. Fadern är bokbindare och har blivit lovad arbete hos kejsarinnan Anna. Han är mycket skicklig och snart kan familjen köpa ett eget hus och hålla sig med tjänstefolk.  När Varvaras mor avlider i kolera förändras dock situationen. Av rädsla för sjukdomen vill ingen ha med bokbindaren och hans dotter att göra. Tyngd av skulder och orolig över sin dotters framtid vänder sig bokbindaren till Rysslands nya kejsarinna, den extravaganta Elizaveta Petrovna som han en gång restaurerat en bönebok åt. Kejsarinnan lovar att ta hand om Varvara om det skulle hända bokbindare något.

När Varvara är femton år gammal dör fadern i en hjärtattack och hon lämnar sitt hem för hovet. Där tar lordkansler Betuzhev henne under sina vingar och utbildar henne till tunga – en spion som ska iaktta vad som händer i slottet och rapportera till kejsarinnan.  Varvara lär sig snabbt yrket. Hon spionerar på kejsarinnans brorson, den tyskfödde arvingen till den ryska tronen, och när kejsarinnan ber henne att bli vän med tronarvingens tilltänka hustru, prinsessan Sofia Fredrika av Anhalt-Zerbst, tvekar hon inte. Varvara tycker synd om den unga prinsessan och blir hennes allierade. Tillsammans navigerar de genom ett hov präglat av olagliga förbindelser och ständigt skiftande allianser. Minsta felsteg kan innebära livstids fängelse. Allt eftersom tiden går inser dock Varvara att prinsessan, nu gift med kejsarinnans systerdotter och storfurstinna av Ryssland, inte är vad hon först gett sken av att vara. Storfurstinnan visar sig vara makthungrig och intrigant och verkar vara beredd att gå hur långt som helst för att nå den absoluta toppen. Varvara tvekar. Kan hon verkligen lita på storfurstinnan?

Kommentar

Den här boken var sannerligen spännande att läsa. Redan när jag hämtade boken i brevlådan brann jag av iver. En hel roman om Katarina den storas första år i Ryssland. Fantastiskt! Det snygga omslaget gjorde mig inte mindre förväntansfull. Boken börjar också bra. Jag sveps på en gång med i berättelsen. Stachniaks språk är rappt och lättläst, och hon är duktig på att bygga spänning. Med små medel lyckas hon skapa en levande bild av Vinterpalatset. Trots att hon är ganska sparsam i sina miljöbeskrivningar kan jag ändå se allt framför mig. Jag kan riktigt höra hur det knakar i Vinterpalatsets sviktande trägolv, känna lukten av parfym och perukpuder. Jag är dock tveksam till om jag, utifrån Stachniaks avskalade miljöbeskrivingar, klarat av att skapa mig denna bild om jag inte haft de förkunskaper som jag har.

Håller första delen av boken högt tempo stannar det av vid mitten, och den andra delen av boken är förhållandevis långsam. Jag blir inte riktigt klok på Varvara, bokens huvudkaraktär. Hon går från att vara en fattig föräldralös flicka till att åtnjuta så mycket makt att hon kan ge order till kejsarinnans hovdamer. Det känns inte helt trovärdigt. Stachniak beskriver sin bok som en berättelse om Katarina den storas första år i Ryssland, men det håller jag inte riktigt med om. Visst kretsar en stor del av handlingen kring Katarina, men samtidigt får man aldrig grepp om karaktären. Ena stunden är hon på ett vis, andra stunden på ett annat. Jag skulle istället säga att romanen handlar om Varvara och att Katarina är en viktig bifigur, precis som kejsarinnan Elizaveta som också ges stor plats. Allt är lite rörigt, och jag tror inte att jag klarat av att hänga med i handlingen om jag inte varit bekant med ämnet sedan tidigare. Stachniak ger liksom inte sina karaktärer något psykologiskt djup och därför förstår man inte riktigt varför karaktärerna agerar som de gör. Deras handlingar blir omotiverade.

Trots att boken innehåller en hel del brister är den ändå underhållande och intressant. Den är så pass bra att jag kan rekommendera den, men jag kan inte påstå att det är en bok som lämnar ett bestående intryck.

Första meningen: The spies you learn about are either those who get exposed or those who reveal themselves.
Antal sidor: 499
Utgiven: 2012