Augusta Lundin – Sveriges första stora modeskapare


Under den senare delen av 1900-talet har Sverige fostrat flera framgångsrika internationella modeskapare. Vad sägs till exempel om Lars Wallin, Filippa Knutsson, Gunilla Pontén och Gudrun Sjödén samt märken som Cheap Monday, J Lindeberg och Odd Molly? Sveriges första internationellt kända modeskapare hette Augusta Lundin och föddes i Kristianstad i Skåne för mer 170 år sedan.

954_lightbox

Barndomshemmet

Vid tiden för Augustas födelse var Kristianstad en stad i förändring. Sedan 1600-talet hade där funnits en viktig fästning som utgjort en betydande del först i det danska och sedan i det svenska försvaret. Under det tidiga 1800-talet försvagades dock fästningens ställning för att 1847 komma att upphöra. Istället betonades Kristianstads betydelse som ämbetsmannastad genom den 1821 inrättade hovrätten över Skåne och Blekinge. Det var i denna stad som Augusta Lundin den 13 juni 1840 kom till världen. Hennes mor var den ogifta Christina Andersdotter och hennes far ska ha varit skräddaren August Lundin som modern tre år senare gifte sig med.

Under uppväxten spenderade Augusta och hennes yngre systrar mycket tid i faderns ateljé där de visade stort intresse för sömnad. Tidigt stod det klart att särskilt Augusta och den sju år yngre systern Hilda (som senare skulle komma att bli pionjär inom den svenska syslöjden) visade stor fallenhet för hantverket, och efter avslutad skolgång arbetade Augusta som västsömmerska i faderns ateljé medan Hilda utbildades vid den ”Dahlska skolan” där hon bland annat fick lära sig ”finare handarbeten”. Att sy västar och skjortor var vid denna tid ett alltigenom kvinnligt arbete medan kavajer, byxor och rockar syddes av en skräddare.

Vid 25 års ålder fick Augusta anställning i en hatt- och modeaffär i Stockholm där hon arbetade i två år innan hon 1867 beslutade sig för att öppna egen ateljé i tre små rum på Malmskillnadsgatan 30 i stadsdelen Norrmalm. Verksamheten blev framgångsrik och 1874 grundade hon ett eget modemagasin samt företog sin första resa till modets huvudstad Paris dit hon sedan återkom med jämna mellanrum. I Paris hämtade hon inspiration från de världsledande modehusen, bland annat från dåtidens största och mest framgångsrika modehus; huset Worth grundat 1858 av Charles Fredric Worth (1825-1895). Worths närmaste man var svensk och tack vare detta lyckades Augusta etablera en direkt kontakt mellan sig själv och huset Worth. Från Paris’ flotta modehus köpte Augusta förutom klänningsmönster bland annat tyger, knappar och produkter från snörmakerier.

Ateljén koncentrerade sig på aftonklänningar, och Augusta insåg tidigt att Sveriges förnäma kvinnor inte ville bära kopior av klänningar i modemagasin, utan att de istället föredrog unika och personliga klänningar. Förutom att vara en utmärkt designer och sömmerska var Augusta även en driftig affärskvinna och hon blev snart Sveriges ledande modeskapare och njöt internationell uppmärksamhet. 1887 flyttade hon sin ateljé till Brunkebergstorg där den kom att uppta hela tre våningsplan. Kundkretsen var betydande och bland hennes kunder fanns bland annat änkedrottningen Josephine av Leuchtenberg, drottning Sofia och Oscar II. 1892 blev hon formellt ”kunglig hovleverantör”. En annan prominent kund var författarinnan Selma Lagerlöf.

Författaren, journalisten och feministen Gurli Linder (1865 – 1947) studerade vid denna tid på Hammerstedska flickpensionen som var förläget vid Brunkebergstorg och hon och beskrev Lundins ateljé på detta sätt (1924):

”…Vi mötte ideligen i trapporna hennes förnäma kundkrets. Till julen beställde alltid kung Oskar åtskilliga dräkter till hovets damer, som han själv, i sällskap med sina kavaljerer, avsynade. Fröken Lundin skaffade de vackraste mannekänger, och kungen lär ha förklarat att dräkterna togo sig mycket bättre ut hos fröken Lundin. Hon tog ju ett så fantastiskt pris som 50 kronor i sylön!”

Brunkebergstorg

Brunkebergstorg

Augusta betraktades som en expert på mode och till henne vände man sig bland annat med frågor angående kläder och hälsa. 1886 fick hon till exempel i uppgift sy upp en klänning komponerad av textilkonstnären Hanna Winge (1838-1896) som var medlem i Svenska Dräkteredormföreningen. Föreningen var en internationell rörelse riktad mot snörliv, turnyrer, tunga kjollinningar, hårt åtdragna strumpeband och andra inslag i den konventionella kvinnoklädseln som skadade hälsan, hindrade rörligheten eller var allmänt opraktiska. Hanna Winge skrev:

”Vår genialiska modesömmerska, Fröken Augusta Lundin, har äfven insett behofvet af en reformdrägt och har med lofvärd beredvillighete ställt sin konstnärliga förmåga och sin goda smak i reformsträfvandets tjenst, hvarföre till henne härmed frambäres det varmaste tack!”

9861_7_024_00000329_2

Augusta Lundin var en synnerlig modern affärskvinna och arbetsgivare. Hon var medveten om att långa arbetsdagar slet på sömmerskornas ryggar och redan 1890 lät hon förkorta deras arbetstimmar med två timmar. De anställda kom således att arbete från klockan nio på morgonen till klockan sju på kvällen. Övertid var dock mycket vanlig och ofta arbetade man till midnatt. Sömmerskornas löner var inte stora, men det serverades mat på arbetsplatsen och man fick medverka vid jubileumsbanketter samt följa med på utflykter till Augustas lantställe vid Ulriksdal. För en uppfattning om ateljéns storlek kan man nämna att ateljén 1914 sysselsatte 175 sömmerskor och fyra damskräddare.

Under Augustas livstid förblev företaget framgångsrik och hon var personligen verksam i stort sett ända fram till att hon den 20 februari 1919 avled vid en ålder av 78 år. Företaget övertogs då av ett av hennes syskonbarn, men fick läggas ner 1930 på grund av hård konkurrens från företag som sålde enkla och massproducerade kläder.

För den som vill lära sig mer om Augusta Lundin rekommenderar jag radioprogrammet Augusta Lundin och Märthaskolan – Sveriges första modeunder från 2011. Klicka här för att lyssna. 

c250dd1f39084a6ff0db43f839b1f7a0

Klänning från Augusta Lundins syateljé, cirka 1895

lindblomErika Lindblom

Annonser

5 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s