1700-talets stora modeikoner


“Fashion fades, style is eternal”. Yves Saint Laurent satte huvudet på spiken när det kommer till mode och dess förändringar. Mode och kläder har i alla tider påverkat oss, förändrat oss och gett oss medel till att uttrycka oss. Och kanske har vi alltid blickat, sneglat och ibland även glott på människor som klär sig annorlunda och som får oss att chockeras och inspireras. Idag följer miljontals människor modebloggar, det finns internetsidor med de flesta stilar. Tidningar och magasin uttrycker sig passionerat om vem som klär sig bäst och sämst, vissa utpekas som ikoner. De som har det där lilla extra, de som skapar nya stilar och får oss att följa trender. Under 1700-talet fanns det inga modebloggar, men det fanns passion for kläder och stil. Det fanns trendsettare redan då. En av dessa var Marie Antoinette.

Untitled

Marie Antoinette var hustru till Frankrikes kung Ludvig XVI. Som drottning av Frankrike levde hon ett liv i lyx på slottet Versailles utanför Paris. Drottningens konsumtion av lyx i överflöd är vida känt och drottningen ansågs ha väldigt utsökt smak och ingenting var för dyrt eller for mycket for Marie Antoinette. Drottningen ska ha alskat sina klanningar som var uppsydda enbart för henne. På Versailles hade drottningen tre rum endast för sina klänningar. Den kungliga garderoben var öppen for allmänheten och aristokratins kvinnor kunde njuta av de senaste skapelserna och beundra de fina klänningarna och tygerna direkt i drottningens privata garderob. Mycket av de kläder och klänningar som Marie Antoinette bar blev dock förstörda under revolutionen, men det som finns kvar ger oss en uppfattning om hur lyxigt och fabulöst drottningens stil var.

ant

Marie Antoinette fick ett underhåll på 120 000 livres varje år som skulle gå till kläder och accessoarer, något överdrivet kan man kanske tycka. Men drottningen lyckades trots detta spendera det dubbla varje år. Att Marie Antoinettes klädbudget överskreds är kanske inte så konstigt eftersom vissa källor hävdar att hon varje vecka beställde hem 18 olika parfymerade pastellfärgade handskar samt fyra nya par skor. Marie Antoinette skulle även hålla sig till 36 sommarklänningar och 36 vinterklänningar, något som den modeintresserade drottningen struntade i. På Versailles sade etiketten att hon aldrig skulle bära samma klänning mer än en gång och hon var tvungen att byta klänning tre gånger om dagen. När drottningen använt en klänning gavs den bort, men om det var en favorit  sparade man den och tog hand om den så att den alltid skulle se ny ut. Drottningen älskade pastellfärger, vilket passade fint till hennes guldblonda hår och porslinsvita hy. Den franska överklassen kunde under slutet av 1700-talet frossa i stora bakelseliknande klänningar, extrema sminkningar och stora peruker. Även för män gällde detta mode.

mar

Axel von Fersen, var en svensk fältherre och adelsman. En berest och världsvan man, med en fot i Sverige och en i Paris. Han sägs ha varit Marie Antoinettes älskare och haft en betydande roll i spelet både under den franska revolutionen och i det amerikanska inbördeskriget. Axel von Fersen var en modemedveten man. Hans stil visar på lyx och han hade den rätta höjden på sina klackskor. Att som man bära skor med klack ansågs visa på ens manlighet. Mycket av Axel von Fersens kläder finns kvar än idag, trots att han blev mördad mitt på blanka dagen på en Stockholmsgata kan man beskåda de vackra tygerna, sömmarna och broderierna som var typiska under Fersens tid. Axel von Fersen kanske inte betraktas som den självklara trendsättaren, men han hade stort inflytande i både det svenska och parisiska hoven. Gustav III ansågs till exempel väldigt förtjust i den franska stilen.

I England under samma tid kunde man följa hertiginnan Georgiana Cavendish fashionabla stil och upptåg.  Hertiginnan var inte enbart känd för sitt politiska engagemang, utan också för sin fantastiska stil. Hertiginnans privatliv och olyckliga äktenskap med den femte hertigen av Devonshire hindrade dock inte hertiginnan från att alltid se bra ut. Hon sades vara en otroligt vacker kvinna, som alltid hade koll på det senaste inom mode och som ofta  själv skapade nya trender.

georgiana

Georgiana med stor svart hatt i en målning av Gainsborough från 1780-talet. Att bära en stor hatt vid sidan av eller ovanpå den fantastiska peruken var en stil som hertiginnan anses ha skapat. Hertiginnan spenderade stora summor på sitt yttre och på sina klänningar. Hennes största svaghet var dock inte kläder, utan hasardspel.

Under 1700-talet senare den var Rose Bertin det stora namnet i modevärlden. Hon sägs vara en av de första att skapa haute couture och var kvinnan bakom  Marie Antoinettes underbara klänningar. Bertin hade goda kontakter med flera av den franska aristokratins kvinnor och skapade snabbt ett namn för sig själv. Hon öppnade sin första syatelje 1770 och snart fick  Marie Antoinette upp ögonen för Bertin och hennes fantastiska kreationer.  Bertin träffade drottningen två gånger i veckan för att visa upp de senaste klänningarna och finns uppgifter om att hon och drottningen kunde sitta i flera timmar och diskutera klänningarna i detalj.

lala

Franskt mode hamnade på världskartan och från världens alla hörn ville de rika, de kungliga och de adliga få en smak av vad som var Versaille. Bertins stora och detaljrika klänningar gjorde att kvinnor bokstavligt talat tog mer plats än männen. Flera anser att Bertin därmed synliggjorde kvinnan på ett sätt som inte tidigare gjorts. Kvinnan var nu framträdande, inte passiv i bakgrunden. Bertin blev tack vare sitt samarbete med Marie Antoinette ihopkopplad med den elegans och lyx som förknippades med Versaille – och priset var detsamma. Priset for en klänning och en peruk kunde kosta så mycket som tjugo gånger geneme mans årsinkomst.

lisaLisa Svensson

About these ads


Kategorier:1700-tal, Kläder

Etiketter:, , , , , , , , , , , , , ,

6 replies

  1. Jätteintressant inlägg! Jag läser gärna fler om mode genom tiderna!

    • Vad roligt att du gillade den, jag ar helt fanatiskt besatt av 1700-tals mode! Det ar sa mycket av allt. Kan inte fa nog.. Om du gillade den har artikeln sa kan jag tipsa om att klicka dig in under kategorin Klader, har pa Madamescandaleuse magasin. Dar har vi fler artiklar om klader. :)

  2. レイバンウェイファーラー折りたたみサングラスが好きなヒップホップボーカリストファーギーや ナイキの靴やナイキエアジョーダン6.0ズームクシュブラック·グレー、色黒、グレーが明るいの酸敗していない胚カラーパレットの特長は、ブレーク色合いです

    今後の検索エンジンでは、JavaScript、CSS、Flashや今Foamposites靴それらには見えない他のものを読み取ることができるようになりますツイルや家具の選択から適切な材料を選ぶことを得る。 またラルフローレン ベビー服 アウトレット キャリーオーバーナイキジョーダンものであることをほとんどの住居が複数の倉庫を持って、制限された倉庫は、アプローチのサイズの多くを持ち越しません お支払いが確認され次第、アイテムは送料無料となし税金と一緒に送信されますやはり今日の戦ですな。烏江(うこう)に追いつめられた時の楚の軍はラルフローレン ポロ
    「御父様が呼んでゐます。」と

      折り目について忘れてはいけない

      パンフレットのサイズと内容量、書かれており、グラフィックスの両方が、折り目が最も効果を発揮するかを決定します自分の考えを詩を書いた一般図の神であると言うことができる。 林栄はラルフローレンメンズポロシャツナイキの組織が望ましい全米プロバスケットボール協会の選手だけでなくブがわからない場合は、リ オーバーサイズのサングラスは、最新のトレンド、Rhianna、今日のヒップホップアーティストの多くのによってよく好かれているラルフローレン デザイナー これらは非常に速い速い方法で移動を実行したかった選手を移動させている

    ただ単にこれらの二つの例で見ると、インターネットマーケティング、ビジネスの伝統的なランニング上の端を持っていると言うでしょうバイロン男 ポロシャツ

Trackbacks

  1. Madame Scandaleuse Magazine fyller ett år! « MADAME SCANDALEUSE MAGAZINE

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 165 andra följare

%d bloggare gillar detta: